KODEKS ER ET PLUS I NOVO NORDISKS BOG

Hvilke krav stiller store internationale virksomheder til de advokater, de arbejder sammen med? Er advokatKODEKS et mærke, der vil gavne danske advokater i deres forhold til multinationale selskaber. Vi har spurgt Susanne Stormer, Vice President, Corporate Sustainability hos Novo Nordisk.

”Hvis kodekset for alvor bliver legitimt og får etableret sig som troværdigt, bl.a. gennem tydelige principper, så vil det definitivt være et plus. Det vil være med til at differentiere den slags advokater fra andre advokater.”

Novo Nordisk stiller høje krav til sig selv, og derfor stiller de også høje krav til de samarbejdspartnere, de gør brug af. Susanne Stormer, der er Vice President, Corporate Sustainability hos Novo Nordisk, fortæller, at Novo Nordisk i årevis har stillet krav om, at deres leverandører skal leve op til en række krav til miljø, bæredygtighed, arbejdsmiljø og forretningsetik.

”Når vi skal vælge en ny leverandør, udarbejder vi en liste over mulige kandidater. Hvis du ikke lever op til Novo Nordisks krav, kommer du slet ikke i betragtning.”

AdvokatKODEKS gør det gennemsigtigt for store virksomheder som Novo Nordisk, når de skal vurdere potentielle nye samarbejdspartnere.

”Du skal forstå, hvad bæredygtighed er for Novo Nordisk, og vi skal kunne se, at du forstår, hvad det indebærer, hvis du skal være rådgiver for Novo Nordisk”, siger Susanne Stormer.

Advokaten som andet og mere end juridisk rådgiver

Susanne Stormer henviser bl.a. til The United Nations Global Compacts 10 principper for ansvarlig forretningspraksis, som afspejler de holdninger, Novo Nordisk har på området. Her fremhæves det, at advokatens rolle har ændret sig i mange internationale virksomheder. Virksomhederne vil gerne være bæredygtige og resiliente. Derfor bliver advokaten i højere og højere grad rådgiver omkring generelle udviklingsspørgsmål om rigtigt og forkert frem for udelukkende juridisk rådgiver.

Det drejer sig om, at den verden, virksomhederne opererer indenfor, stiller større og større krav til, at virksomhederne har en holdning til gennemsigtighed, ansvarlighed, troværdighed, ledelse og generelt at oparbejde en ”social license to operate”. Her spiller advokaten som rådgiver en betydelig rolle.

”For at stemplet skal være godt og blive godt og brugt, så skal det være stjerneklart, hvordan man kan få det. Derfor skal kriterierne være objektive og tydeligt kommunikeret. Og gerne hænges op på et eksisterende framework”, siger Susanne Stormer.